Nyt on pitkästä aikaa sellanen fiilis, että perinteinen salitreeni ei meinaa innostaa. Koko syksyn ajan tuli käytyä siellä aktiivisemmin ja talvea kohti viikottaiset kerrat sen kun lisääntyivät, sillä ulkona treenaaminen ja juoksulenkit jäivät kylmien säiden vuoksi vähemmälle, mutta nyt se on alkanut tuntumaan puuduttavalta. Toisin sanoen: toiminnalliset treenit ja kehonpainoharjoittelu ovat viimeaikoina olleet vähissä verrattuna entiseen. Kotitreenit, cross training ja kehonpainotreenit ovat vaan jääneet ja olen niiden sijaan ravannut salilla heiluttelemassa painoja useasti viikossa.

Viimeisen vuoden aikana oon saanut aika reippaastikkin lihasmassaa (etenkin yläkroppaan) ja nyt on sellanen fiilis, ettei sitä olisi tarkoitus hankkia ainakaan hetkeen yhtään lisää. Tällä hetkellä haluan panostaa nopeuteen, voimaan ja ketteryyteen. Haluan pystyä tekemään enemmän leukoja, opettelemaan vihdoin muscle upin ja juoksemaan nopeita spurtteja entistä kovempaa. Haluan joogata, parantaa liikkuvuuttani entisestään ja seisoa pidempään käsillä. Kokeilla akrobatiaa, tehdä kärrynpyöriä ja siltakaatoja.

Untitled
Untitled

Treenasin eilen pitkästä aikaa kotona ja päätin, että jatkossa tulen tekemään sitä taas enemmän. Aion hankkia myös joitakin välineitä, joiden avulla saan monipuolistettua treenejäni täällä himassa yhä enemmän. Jotenkin sitä on vieläkin vähän juttunut siihen mielikuvaan, ettei kotona voisi saada hyviä treenejä aikaiseksi, mutta joka kerta kun treenaan täällä, oon yhä enemmän vakuuttunut siitä, että se on vähintäänkin yhtä tehokasta kuin salilla käyminen. Sitä paitsi, se on ehkä matalakynnyksisin tapa aloittaa! Oli takana sitten flunssaviikko, loma, treenitauko, laiskempi päivä tai liikuntaharrastuksen aloittaminen, kotitreenit ovat ehkä paras ja helpoin tapa päästä kiinni treenirytmiin. Se vaatii vaan reippaan mielen, hyvää musaa ja hetken rutistuksen.

Salilla on edelleen kiva käydä ja tykkään treenata välillä myös suurilla painoilla. Etenkin alakropan lihaksia on kiva harjoittaa mm. raskailla kyykyillä, maveilla ja lantionnostoilla ja niiden lisäksi painonnostoliikkeitä – kuten rinnallevetoa ja tempausta – on kivaa tehdä, mutta siihen se sitten jääkin. Ajatus keskitetyn hausikäännön vatkaamisesta ei tällä hetkellä vaan innosta. Ei sitten ollenkaan.

Untitled

Mun treeniviikot tulevat siis todennäköisesti näyttämään ainakin hetken aikaa hieman erilaisilta. Aion mennä päivä kerrallaan ihan fiiliksen mukaan, mutta todennäköisesti ne tulevat sisältämään joogaa, intervallijuoksutreenejä, HIIT-treenejä, kotitreenejä, leuanvetoja, renkailla voimistelua, TRX:ää, kehonpainoharjoittelua, uintia ja välillä sitä salitreeniäkin. Nyt on jotenkin tosi innostunut ja hyvä fiilis tästä päätöksestä! Täytyy muistaa kuunnella omia fiiliksiä ja tehdä vaan sitä, mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä ja mikä innostaa. Liikunta on mulle niin tärkeä ja rakas harrastus, että siinä vaiheessa, kun se alkaa tuntua vähän pakkopullalta, täytyy ottaa aikaa ja miettiä, tekeekö sitä tällä hetkellä tottumuksesta vai ilosta. Ja tässä tapauksessa mä kaipaan selvästi jotakin uutta ja erilaista.

Ajattelin jakaa tähän loppuun vielä ton eilisen setin, jonka rykäisin aamulla ennen päivän menoihin lähtemistä. Treeni tuli tehtyä lämmittelyineen ja loppuvenyttelyineen reilussa puolessa tunnissa, joten nyt ei oo mikään kovin pitkä setti kyseessä. Treeni näytti tältä:

Lämmittelyyn tämä video


Burpee x 12
Punnerrus + kosketus olkapäähän x 16
Vuorikiipeilijä x 40
Kyykky + jalannosto sivulle x 16 eli 8 per puoli
Lantionkierto lankkuasennossa x 20
Lantionnosto jalat penkillä x 15
Jalkojen saksaus x 20
Pikepress punnerrus x 15
Jalanvedot lankkuasennossa x 16 eli 8 per puoli
Hindupunnerrus x 8
Etunojahyppy eteen ja sivuille lankkuasennossa x 10 + 10

Tee liikkeet putkeen ja toista kierros 2-3 kertaa, pidä kierrosten välissä 1-2 minuutin tauko.

Untitled

Kivoja treenihetkiä!

-Laura