Nyt seuraa jatkoa sille noin kuukausi takaperin julkaisemalleni kotijalkatreenille – nimittäin tällä kertaa vuorossa olisi tehokas koko kropan kotitreeni. Eräänä sunnuntaina teki heti aamusta jo kovasti mieli päästä vähän hikoilemaan, mutta salille lähteminen tuntui jotenkin ylitsepääsemättömän vaikealta. Mieleen juolahti heti idea tehokkaasta kotitreenistä, jota aloinkin pika pikaa aamupalan jälkeen suunnittelemaan. Kokosin tehokkaan ja suht. nopean treenin koko kropalle, joka sisälsi niin voima- kuin sykeliikkeitäkin, ja sai ainakin meikäläisen puuskuttamaan ihan kunnolla. Ai että, joka ikinen kerta mä vaan ihastun näihin kotitreeneihin yhä enemmän! Ne ovat osanneet yllättää mut tehokkuudellaan niin moneen kertaan, että tulen varmasti nyt etenkin kesällä harrastamaan niitä jopa ihan viikottain. Parasta on ollut huomata, kuinka ilman välineitä ja raskaita painoja on pystynyt saamaan todella hyvän poltteen aikaan. Sen takia kotitreenejä on helppo soveltaa näin kesällä myös ulkona toteutettaviksi – kauniina kesäpäivinä sitä kun ei välttämättä jaksa pahemmin salilla pumppailla. Niimpä koti- ja ulkotreenit ovat loistava tapa saada hyvä hiki pintaan ja päivän jumppa tehtyä.

Untitled

Tässä tulisi siis mun viime sunnuntainen setti, jonka vedin läpi kolme kertaa. Lämmittelin alkuun reilut viisi minuuttia kevyillä hypyillä, polvennostojuoksulla ja dynaamisilla venytyksillä. Mutta lämmittely voi oikeastaan olla ihan mitä tahansa – voit vaikka laittaa pari lempibiisiäsi soimaan ja jorailla niiden tahtiin sen aikaa, että alkaa tulla lämmin. Liikkeiden välissä pidin n. 10s tauon ja kierrosten välissä pari minuuttia juomataukoa ja pientä palauttelua. Loppuun parit venyttelyt ja suihkun kautta ruokapöydän ääreen!

Koko kropan kotitreeni:

Burpee x 15
Punnerrus + kosketus olkapäähän (video) x 16
Vuorikiipeilijä x 30
Kyykky + jalannosto sivulle (video) x 16
Linkkuveitsi x 20
Lantionnosto jalat penkillä x 15
Saksiliike sivuttain (video) x 20
Pikepress -punnerrus + pakarahyppy punnerrusasennossa (kantapäät koskettavat pakaroita) x 15
–> tee yksi pikepress -punnerrus ja sen jälkeen ponnista kantapäät pakaroihin punnerrusasennossa, tee sitten taas punnerrus ja ponnista, jne.
Pyöräilyvatsat (video) x 30
Askelkyykky taakse + potku eteen (video) x 10 per jalka
1 min lankku


Toista kierros 2-3 kertaa


Untitled

Seuraavaksi ajattelin kehitellä vielä yläkropan kotitreenin, kun joku teistä sellaista vähän aikaa sitten toivoi. Sitten olisi aika hyvin kolme erilaista kotitreeniä kasassa, joita voi toteutella niin ihan omissa kotioloissa, kun salille lähteminen ei innosta, tai vaikka mökki- tai ulkomaanreissuilla. Mä lupaan, että nää jumpat kyllä pistää lihakset töihin ja saa hyvän hien pintaan – sen takia mä näistä oonkin niin kovasti innostunut. Aikaisemmin kun nimittäin jotain kotijumppia tein, ne eivät ikinä olleet kovin tehokkaita ja kotona treenailu tuntui lähinnä vaan inhottavalta. Nyt olisi siis aika kumota ihan jokaisen ennakkoluulot kotijumppia kohtaan, sillä ne voi parhaimmillaan olla jopa tehokkaampia kuin salitreenit!

Untitled

Kuka aikoo laittaa tämän treenin heti testiin? Ja muuten, fiiliksiä siitä jalkatreenistä? Kokeilitteko jo?


Näin treenistä puheen ollen meikäläinen vetäsee nyt jonkun pikku himajumpan ja sitten suuntaankin ruokakauppaan ja kaverin kanssa lounasta kokkailemaan. Ihana uusi viikko taas tulossa – toivotaan, että saataisiin pian jo niitä kunnon kesäkelejä meidän päiviä lämmittämään!

-Laura