Untitled

Tämä niin ihanan raikas, sopivasti kirpeä, mutta samalla hyvinkin täyteläinen puolukkasmoothie(bowl) syntyi toissapäivänä ihan lennosta. Pakkanen pursui mummin poimimia puolukoita ja minä himoitsin aamupalaksi jotakin raikasta, ravitsevaa ja täyttävää. Tämä smoothie oli juurikin sitä, eikä puolukoiden kirpeys maistunut ollenkaan liikaa, vaan enemmänkin teki tästä smoothiesta ihanan raikkaan.

Koska aamupalalla olisi tärkeää saada hiilareiden sijaan enemmänkin sitä proteiinia ja hyvää rasvaa, päätin lisätä cashew pähkinöitä tuomaan kokonaisuuteen vähän lisää ravintoarvoa. Pelkällä hedelmistä tehdyllä smoothiella sitä kun ei ihan kamalan pitkälle päivään pötki, sillä korkea hiilari- ja sokeripitoisuus tiputtaa verensokerin aika nopeasti alas. Ja tässä tapauksessa cashew pähkinöiden lisääminen tekikin myös proteiinipitoisuuden nostamisen lisäksi tästä smoothiesta ihanan kermaisen ja täyteläisen makuisen. Jos kaapeistani olisi löytynyt jonkinlaista proteiinijauhetta, olisin varmasti lisännyt sitäkin tähän herkkuun messiin. Mutta nyt mentiin näillä. Voisin kuitenkin kuvitella, että esimerkiksi vanilijanmakuinen hera- tai riisiproteiini tekisi tästä puolukkaunelmasta vielä astetta makeamman ja täyteläisemmän makuisen. Täytyy siis ehdottomasti kokeilla tulevaisuudessa tätä myös protskujauheella höystettynä!

Untitled
Untitled

Mutta nyt siihen reseptiin! Jos kaipaat jotakin raikasta, ravitsevaa, terveellistä ja vitamiinipitoista aamupalaa, välipalaa tai iltapalaa, sopii tämä puolukkainen smoothiebowl siihen täydellisesti. Niin ihanan kevyttä, sopivan kirpeää ja täyteläistä samaan aikaan, nam!

Puolukkainen smoothiebowl

1 pakastettu banaani
2 dl pakastepuolukoita
1 dl (liotettuja) cashew pähkinöitä*
loraus kauramaitoa
(2 rkl maustamatonta-/vanilijanmakuista proteiinijauhetta)


*suosittelen käyttämään liotettuja pähkinöitä, silloin ne imeytyvät elimistössä paremmin ja menevät muutenkin helpommin blenderissä sekaisin. 

Mittaa kaikki ainekset blenderiin. Nesteen määrällä voi säädellä sitä, kuinka paksua smoothiesta tulee. Itse halusin koostumuksesta jämäkämpää, jotta pystyisin helpommin lusikoimaan smoothieni, joten laitoin nestettä (kauramaitoa) vain lorauksen. Mikäli haluat smoothiesi koostumuksesta juoksevampaa, laita nestettä reippaasti. Sekoita ainekset tehosekoittimella tasaiseksi massaksi.

Halutessasi koristele smoothiebowlisi esim. myslillä, kookoshiutaleilla, banaaniviipaleilla, siemenillä, pähkinöillä tai siemenrouheella. Nauti!

Untitled

-Laura