Tallinnan reissulta jäi matkaan vähän muutakin kun vaan pari uutta vaatetta ja hyvä mieli – nimittäin pirun sitkeä flunssa, joka kaataa mut nyt ainakin pariksi päiväksi sänkyyn.

Untitled

Mulle on tän syksyn aikana meinannut jo pariin kertaan iskeä astetta pahempi flunssa, mutta oon saanut sen kukistettua näiden tiettyjen niksien avulla joka kerta ennen sen pahenemista.

Tällä kertaa tää tauti kerkesi kuitenkin äityä jo pahaksi, ennen kuin ehdin sen kummemmin ennalta ehkäistä sitä, joten nää niksit tulee olemaan nyt vaan entistä enemmän käytössä seuraavien päivien aikana. Sitruunavesi, inkiväärishotit, pakuritee, lukuisat päikkärit päivässä, lämpimät suihkut, kirjojen lukeminen, modernin perheen tuijottelu ja sosekeittojen syönti – niistä on mun tämä viikko tehty.

Jos sitä vaikka pystyis jo parin päivän päästä pikkuhiljaa nousemaan sängystä edes vähän pidemmäksi aikaa, kun vain vessassakäymisen tai ruoanlaittamisen ajaksi. Nyt ensin kuitenkin unta, lepoa, teetä ja vähän lisää unta, jotta tää tauti kaikkoais mahdollisimman pian.

Tässä tulisikin nyt mun vinkit flunssan nujertamiseen:

Untitled


Sitruuna-inkiväärishotit ja sitruunavesi

Sitruuna-inkiväärishotteja tulee tehtyä muutenkin paljon, mutta eritysesti kipeänä ollessani. Vedän niitä parhaimmillan montakin kertaa päivässä, mutta erityisesti aamulla ne maistuu kaikista parhaiten. Aloitan jokaisen aamuni myös lasillisella sitruunavettä, johon sekoitan puolikkaan sitrunan mehun kanssa vielä 1tl msm-jauhetta.

Untitled

Uni ja lepo

Tää on ehkä sanomattakin selvää, mutta mulla meni yllättävänkin kauan, kunnes tajusin, kuinka paljon uni auttaa parantumisessa. Ennen vietin flunssapäivät kotona telkkaria tuijotellen, mutta nykyään käytän tuon ajan päikkäreiden nukkumiseen ja sängyssä kirjojen lukemiseen. Uni tekee ihmeitä kipeänä olevalle ja parhaimmillaan saatan parantua jo parissa päivässä, jos saan nukuttua hyvien yöunien lisäksi pitkiä päikkäreitä.

Untitled

Pakuritee ja -kahvi

Pakuritee on ihmekamaa! Sitä pitäisi juoda muutenkin, kun vaan kipeänä, mutta erityisesti flunssassa pakuriteetä menee tässä taloudessa litroittain. Pakuriteen lisäksi juon jonkunverran myös pakurikahvia, joka on siis ihan tavallista (luomu) kahvia, johon on lisätty pakuriuutetta.

“Pakurikääpä on ympäri maailman tunnettu kansanlääkkeenä, ja sitä käytettiin laajamittaisesti Suomessakin kahvinkorvikkeena sota-aikana, mutta vasta viime vuosina ollaan innostuttu pakurikäävästä “superfoodina”. Pakurikääpä sisältää kehon tarvitsemia harvinaisia varaosia, joilla keho korjaa itse itseään.” (lähde)

Untitled

C-vitamiini

Erityisesti kipeänä mun alkaa aina tekemään kovasti mieli appelsiineja ja hedelmiä yleensä. Joten sen lisäksi, että vedän runsaasti sitruunaa, syön myös paljon hedelmiä ja yritän saada mahdollisimman paljon c-vitamiinia ravinnosta. Myös c-vitamiinitabletit on ihan loistava tapa flunssan karkoittamiseen ja loitolla pitämiseen.

Untitled

Mausteiset kasvissosekeitot

Yhtiä mun lemppariruokia ja vielä niin helppoja valmistaa! Keitot uppoo erityisen hyvin kipeänä, kun kiinteä ruoka ei ehkä niinkään maistu. Lemppari keittoreseptejäni ovat myskikurpitsa-porkkana keitto, bataatti-palsternakka-porkkana keitto ja punajuurikeitto. Kaikkiin reilusti chiliä, valkosipulia, inkivääriä ja suolaa – avot!

Pysykäähän terveinä ja toivotaan, että meikäläinenkin palaa pian elävien kirjoihin.

-Laura