Liikkuvuusharjoittelu ja kehonhuolto tuntuvat yhä useammalla olevan niitä liikunnan osa-alueita, joiden harjoittaminen usein jää taka-alalle. Niin myös allekirjoittaneella. Aikoinaan kun alotin kuntosaliharrastuksen, en oikeastaan tehnyt koskaan mitään pikaisia treenin jälkeisiä venyttelyitä kummempia kehonhuolto- tai liikkuvuusharjoitteita. Meni pitkään, ennen kuin kokeilin ensimmäistä kertaa joogaa ja meni vieläkin pidempään, että sain venyttelemisen ja liikkuvuusharjoittelun osaksi arkeani.

Untitled

Nämä liikuntamuodot koetaan usein tylsiksi ja turhiksi, vaikka tosiasiassa niiden harjoittaminen olisi yksi koko liikunnan harrastamisen (ja toki myös harrastamattomuudenkin) tärkeimpiä asoita. Se, että meidän keho on liikkuva, mahdollistaa vaivattoman liikkumisen ja hyvän jaksamisen niin arjessa kuin treeneissäkin.

Vaikka olen harrastanut joogaa säännöllisesti nyt jo yli vuoden, on itse liikkuvuusharjoittelu jäänyt vähille. Rehellisesti sanottuna en vielä hetken aikaa sitten edes tiennyt, mitä se käytännössä edes tarkoitti ja miten sellaista harjoitettaisiin. Ennakkokäsitykseni siitä oli nimittäin juurikin tuo yllämainittu: tylsää ja turhaa.

 Muistan googlanneeni sanan “liikkuvuusharjoittelu” ja ihmetteleväni erilaisia videoita siitä – hommahan näytti itseasiassa aika hauskalta ja rentouttavalta! Siinä hetkessä lupasin alkaa kokeilemaan erilaisten liikkuvuusliikkeiden tekemistä ja aluksi helpoin tapa toteuttaa lupaukseni oli yhdistää erilaisia liikkeitä salitreeniä ennen tehtäviin lämmittelyihin – sillä tavoin ne tuli varmasti tehtyä.

Nyt kun olen jo pidemmän aikaa itse harrastanut ihan erikseenkin pelkkien liikkuvuustreenien tekemistä ja oikeastaan vähän ihastunutkin niiden tekemiseen, ajattelin laittaa hyvän kiertoon ja jakaa teille pienen videopätkän. Kokosin tähän yhdeksän omaa lemppariliikettäni, jotka sopivat ihan kaikille – olit sitten aktiivikuntoilija, liikuntaharrastusta aloitteleva tai et kuntoilisi ollenkaan. Kaikki liikkeet toistetaan kahdesta kolmeen kertaan, halukkaat voivat tehdä syklin jopa neljäänkin kertaan.

Muistakaahan vaihtaa laatu HD:lle!

Kuvauspaikka: Fuell Studio

Tässä vielä videolla olevat liikkeet:

Aurinkotervehdys x 3
Kierto toispolviseisonnassa x 5 per puoli
Vartalokeinu x 8
Aitajuoksija + 3 pumppausta x 5 per puoli
Liikkuva koira x 8
Skorpioni x 5 per puoli
Vartalosakset x 5 per puoli
Marssikävely x 10
Rinnan avaus + selän pyöristys x 8
Kyllä oli ihana fiilis tämän treenin jälkeen, kaikki paikat olivat ihanasti auki ja mielikin astetta virkeämpi:)
-Laura