Oonkin tainnut pariin kertaan mainita, kuinka oon nyt kesällä tykästynyt treenaamaan ulkona. On tullut juostua, vedettyä HIIT -treenejä pihalla ja rannalla, tehtyä paritreenejä kaverin kanssa, ja sitä mukaa myös kehiteltyä nopeita ja tehokkaita kiertoharjoittelutreenejä ulkotreenipaikoilla.

Untitled

Bongasin tuossa alkukesästä eräältä kotini viereiseltä ulkotreenipaikalta levytangon ja siitä se innostus sitten lähti. Niihin ulkotreeneihin siis. Moiset treenipaikat kun ovat yleensä vain kehonpainotreenejä varten, eikä levytankoja tai muita painoja ole käytettävissä, vaikka niitä aina välillä ulkotreeneihin ehkä kaipaisinkin. Mutta nytpä oli joku sitäkin asiaa ajatellut ja tuonut mestoille vähän painojakin. Onnekseni tanko on juuri sen painoinen, että sillä voi tehdä oikeastaan mitä liikkeitä vain – se on ehkä hieman kevyehkö kyykkyihin ja maveihin, mutta suuremmilla toistomäärillä niistäkin liikkeistä saa erittäin hyvän tuntuman.

Untitled

Tosiaan kyseisellä paikalla on tullut nyt sitten kesän aikana vedettyä yhtä sun toisenlaista treeniä ja parhaaksi olen todennut tehokkaat kiertoharjoittelutreenit, jotka sisältävät niin perus voimaliikkeitä kuin räjähtävää voimaa kehittäviä liikkeitä. Erityisesti yksi setti, jonka vedin tuossa pari viikkoa sitten, jäi vahvasti mieleen. Treeni oli kiva vetää, syke oli korkealla, hiki virtasi ja mikä parasta: sen jälkeen oli ihan super hyvä fiilis! Niin hyvä fiilis, etten voinut olla jakamatta tätä treeniä muillekin kokeiltavaksi.

Tässäpä tulisi siis meikäläisen tämän hetken lemppari ulkotreeni, jonka voi toki vetää myös ilman painoja, mutta jos vaan minkäänlainen ulkotreenipaikka levytangoilla tai muilla painoilla löytyy, valitse se. Treenipaikalta olisi hyvä löytyä myös leuanvetotanko ja jonkinlainen penkki/taso, jolle pystyy hyppäämään. Mutta jos sopivaa ulkotreenipaikkaa ei löydy, treeni soveltuu toki myös kuntosalillakin tehtäväksi.

Untitled

kuvat: Ella



Tehokas circuit -treeni

Maastaveto (levytangolla tai ihan millä tahansa painolla)
Burpee + kerähyppy (video)
Knees to elbows tai Toes to bar (video)
Boksihyppy
Ojentajadippi penkiltä (video) tai perus punnerrus

Toista jokaista liikettä 45s tai vaihtoehtoisesti tee 12-15 toistoa/liike. Tee kaikki viisi liikettä putkeen, pidä 1-2 minuutin tauko ja toista kierros 3-4 kertaa, oman kuntotasosi ja fiiliksesi mukaan.

Tänään näyttäisi ainakin täällä Helsingin suunnalla paistavan aurinko ja ilman olevan suht. kesäinen – hyvä mahis mennä vetämään ulkotreeniä siis! Mitäs sanotte, lähteekö treeni testiin?

-Laura