Tosiaan niinkuin aiemmin mainitsin, vietimme keskiviikkopäivän kokonaan veneellä Splitin edustalla olevia saaria kierrellen. Vene tuli noutamaan meidät suoraan hotellin edestä aikaisin aamulla ja palasi takaisin vasta seitsemän aikaan illalla. Päivän aikana ajeltiin aikalailla saarelta toiselle, välillä uimaan, sukeltelemaan ja nähtävyyksiä katsomaan pysähtyen, kun matka sitten taas jatkui seuraavaan kohteeseen. Nähtiin mm. Visin, Biševon ja Hvarin saaret, jotka ovatkin ne, mitä monet Splitissä käyneet suosittelevat nähtäväksi. Käytiin niiden lisäksi tsekkaamassa mm. Blue cave ja Green cave, jotka ovat siis saarien “alle” muodostuneita luolia, joihin merivesi heijastaa turkoosia valoa. Retkellä oli tarkoitus myös päästä kyseisiin luoliin uimaan, mutta koska merenkäynti oli niin kovaa, oppaamme ei uskaltanut päästää meitä sinne. Onneksi retkellä tuli nähtyä kuitenkin niin paljon muutakin, ettei tuo luolauinnin missaaminen tuntunut niin suurelta menetykseltä. Päästiin onneksi kuitenkin ajamaan veneellä toisiin näistä luolista – se oli siistiä!

Blue cave

Green cave

Luolien lisäksi käytiin tsekkaamassa Blue Lagoon, joka on iso laguunialue Hvarin saaren edustalla. Vaikka vesi on täällä joka paikassa todella syvän sinistä ja kirkasta, tuolla laguunissa se oli kyllä niin sinistä, etten ole missään vielä nähnyt mitään vastaavaa. Niin upeeta! Laguunilla meillä oli sellainen reilu puoli tuntia uiskentelu- ja auringonottoaikaa, kunnes jatkettiin matkaa lounaalle erääseen lahdenpoukamaan.

Blue Lagoon

Viimeisenä reissattiin Hvarin saaren “keskustaan”, jonne parkkeerattiin vene reiluksi tunniksi. Hvar oli viehättävä saari täynnä söpöjä kahviloita, vanhoja rakennuksia, näköalapaikkoja ja pikkukujia. Ajateltiinkin, että ensi kerralla Splittiin matkustaessa täytyy ehdottomasti tulla ainakin pariksi yöksi jollekin saarelle – sen verran viehättäviä ne olivat. Ihan eri meininki kun täällä mantereella!

Untitled

Hvar

Kaikenkaikkiaan veneretki oli ihan mieletön kokemus! Yhdessä päivässä kerkesi nähdä ja kokea niin paljon, että suosittelen jokaiselle Splittiin matkustavalle kyllä ehdottomasti tätä saarikierrosta tehtäväksi. Pelkästään jo sen turkoosin veden katseleminen tuntuu niin hyvältä, että kun siihen lisätään vielä noiden saarien upea luonto ja tuossa kirkkaassa vedessä sukelteleminen, niin huhhuh! Jotain ihan uskomattoman siistiä!

Nyt rannalle, iltapäivällä salille ja sitten viimeisestä illasta nauttimaan. Yyh, en olis valmis vielä lähtemään!!