Selailin aamulla blogeja ja silmiini osui tämä resepti. Olin juuri tekemässä lähtöä kotoota erääseen tapaamiseen, joten ehdin vilkaista ainesosat vain nopeasti läpi, ennen kuin säntäsin juoksujalkaa bussiin. Bussimatkalla huomasin, kuinka vesi nousi kielelle, kun muistelin juuri lukemani reseptin ainesosia (etenkin fetajuustoa kohtaan heräsi ihan älytön himo?!) ja hetkessä olin jo päättänyt, mitä tekisin myöhemmin takaisin kotiin päästyäni lounaaksi.

Suuntasin tapaamisen jälkeen pikaisesti kaupan kautta kotiin ja aloin heti ruoanlaittohommiin. Tuunasin alkuperäistä reseptiä hiukan lisäämällä siihen romaine-salaatin lehtiä, kurkkuviipaleita, lorauksen hunajaa sekä Foodinin ihanan kermaista cashewtahnaa (sopi muuten ihan älyttömän hyvin tällaiseen suolaiseen ja kirpeään ruokaan!).

Sopivasti juuri kun olin kokkailemassa, ystäväni soitti tulevansa käymään kurnivan vatsan kanssa, joten tuplasin alkuperäisen annoksen ja tein meille molemmille isot lautaselliset tätä herkkua.

Untitled

Ruoan valmistamiseen ei mennyt kuin kymmenisen minuuttia (tosin yhdellä kädellä tehtynä, joten jos sinulla ei ole toinen ranne murtunut, valmistat annoksen todennäköisesti nopeammin), sillä tämä herkkulounas ei vaadi paistamista, keittämistä tai minkäänlaista kypsentämistä.

Kaikki ainekset nakataan sekaisin ja that’s it. Annos ei ole ulkonäöllisesti se kaikista houkuttelevin, mutta maku on enemmän kun kohdallaan. Helppoa ja herkullista arkiruokaa – just sellasta, mitä maanantaipäivänä kaipaa.

Untitled



Avocado-feta-kikherne salaatti (2:lle)


2 purkkia esikeitettyjä kikherneitä

1 1/2 avocado
puolikas kurkku
pari kourallista lehtivihreää (tammenlehtisalaattia, romaine-salaattia, lehtikaalia, pinaattia…)
fetajuustoa oman maun mukaan*


1 sitruunan mehu
2 isoa valkosipulinkynttä
2 cm pala tuoretta inkivääriä
1/2 dl oliiviöljyä
ripaus suolaa
loraus hunajaa


(päälle cashew-tahnaa tai esimerkiksi tahinia)


*jos haluat annoksesta vegaanisen, voit käyttää juuston sijaan jtkn vegaanista juustoa tai valmistaa itse satsin mantelifetaa

Raasta inkivääri ja valkosipuli kulhoon, lisää sekaan oliiviöljy, sitruunan mehu, hunaja ja suola ja sekoita. Lisää joukkoon kikherneet ja sekoita. Kuutioi joukkoon kurkku ja avocado sekä pilko fetajuusto haluamasi kokoisiksi paloiksi. Sekoita varovasti.

Laita lehtivihreää lautasen pohjalle ja kaada kulhossa sekoitetut ainekset sen päälle tasaisesti. Viimeistele annos halutessasi vielä cashew-tahnalla tai esimerkiksi tahinilla/muulla pähkinä- tai siemenlevitteellä.

Nauti!

Untitled

Ihania lounashetkiä,
-Laura