Mulla on viime viikkoina ollut sellainen fiilis, että treenit ei kulje ihan niin hyvällä teholla, millä niiden kuuluisi ja inspis vähän kaiken suhteen on ollut hukassa. Oon pitänyt joka viikko kyllä lepopäiviä, huoltanut kehoa, nukkunut ja syönyt hyvin, mutta se ei oo tuntunut riittävän. Täydellistä palautumista ei oo tapahtunut taas vähään aikaan, sillä viimeksi kun oon oikeesti levännyt vaan monta päivää putkeen, oli silloin, kun olin flunssassa pari kuukautta sitten. Niimpä päätin, että pidän ensi viikon ihan tarkoituksellisesti kevyempänä treeneistä. Teen seuraavan viikon ajan vain kevyttä ja kehoa huoltavaa harjoittelua – kävelyä, joogaa, rullailua, syvävenyttelyä ja kevyttä hölkkäilyä, jotta kroppa pääsee ihan kunnolla palautumaan ja vahvistumaan.

Untitled

Mun on pitänyt jo jonkun aikaa suunnitella kevyet treeniviikot säännölliseksi osaksi treeniohjelmaani, mutta jotenkin se on usein vaan jäänyt ja jäänyt. Sitä ei aina muista itse tehdä niin, miten neuvoo muita tekemään ja tästä syystä omat lepoviikot välillä meinaa unohtua. Mietin nimittäin tuossa, että kyllähän mä personal trainerinakin laittaisin jokaikisen asiakkaani treeniohjelmaan kevyet viikot osaksi kokonaisuutta. Miksi en siis tee samaa itselleni?

Puhun itse paljon levon suuresta merkityksestä elämässä ihan yleensäkin ja vaikka painotan riittävää unimäärää ja oman kehon kuuntelemista, saattaa se välillä jäädä itselläkin hieman pinnalliselle tasolle. Vaikka kuuntelee omia fiiliksiä, ei ehkä kuitenkaan aina uskalla mennä syvemmälle ja miettiä, että mitä se keho ihan oikeasti nyt kaipaisi.

Ja niinhän se on, että silloin kun tuntuu, ettei hommat kulje niinkun niiden pitäis, on ihan hyvä ottaa vähän taukoa. Tilanteessa kuin tilanteessa, se tekniikka yleensä toimii. Pienen mietiskelytauon jälkeen on nimittäin usein kivempaa palata taas takaisin sen pariin, mistä sitten ikinä olikaan ottanut taukoa.

Untitled
Untitled

Kevyen viikon – ja ylipäätään sen kuuluisan lepäämisen – merkitystä tavoitteellisessa treenaamisessa ei vaan voi liiakseen korostaa. Sitä ei usein ajattele tarvitsevansa lepoviikkoa ja treenitauot – ainakin itselläni – painottuvat sinne kipeänä sängyssä makaamisen puolelle, niinkuin jo ylempänä mainitsinkin viimeksi kunnolla “levänneeni” sairaana. Kuitenkin monta kertaa viikossa treenaavan ja etenkin voimaa, kuntoa tai lihasmassaa kasvattavan olisi kuitenkin hyvä pitää säännöllisin väliajoin kevyitä viikkoja treeneistä. Tai no, ihan jokaisen olisi hyvä pitää aina välillä palauttavia ajanjaksoja, mutta etenkin sellaisten, ketkä harjoittelevat kovaa, tavoittelevat kovia tuloksia ja haluavat lisää tehoa harjoittelemiseen, tulisi pitää huolta myös kevyemmän harjoittelun ajanjaksoista.

Untitled

Kevyempi treeniviikko on merkittävä lihasten ja voimatasojen palautumisen sekä kehittymisen kannalta. Silloin lihakset pääsevät palautumaan tehokkaammin, kuin treenipäivien välisinä lepopäivinä, ja keräämään energiaa vahvistuakseen taas kovemman harjoittelun jatkuessa.

Kevyt viikko olisi hyvä pitää n. 4-6 viikon välein ja silloin harjoittelun olisi oltava noin puolet kevyempää ja enemmänkin kehoa huoltavaa. Salitreenejä voi kevyellä viikolla tehdä, mutta silloin kuorman tulisi olla vain puolet normaalista ja sarjojenkin määrää olisi hyvä tiputtaa hiukan – etenkin jos saliohjelmaan kuuluu enemmän kuin kolme sarjaa per liike.

Niimpä mä aloitin tänään tämän rentoiluviikon 90 minuutin joogalla ja parin tunnin kokovartalohieronnalla. Nyt vielä hyvät yöunet päälle, niin huomenna voi aloittaa viikon energisin (ja  todennäköisesti aika raukein) fiiliksin. Aion panostaa laadukkaisiin uniin, käydä kävelyillä virkistäytymässä, kokkailla entistä enemmän ja joogata, joogata ja joogata. Ahh, ihana viikko tulossa. Jos tämän jälkeen ei oo akut ladattu, niin ei kyllä sit millonkaan.

Untitled

Ihanaa uutta viikkoa!

-Laura