Ajattelin tulla jakamaan kivan reseptivinkin, jonka olen itse vasta nyt ihan viimeaikoina ottanut käytäntöön jo aika montakin kertaa. Nimittäin nämä niin ihanat, helpot, terveelliset ja suht. kevyet riisipaperirullat!

Untitled

Muistan, että olen aina ihastellut riisipaperirullien kaunista ulkonäköä ja ihmetellyt, miten ne oikein tehdään. Ajattelin, että rullien teko on varmasti tosi vaikeaa ja että siihen menee ihan liikaa aikaa, minkä takia en koskaan oikeastaan edes halunnut alkaa kokeilemaan niiden tekoa. Viimeaikoina olen kuitenkin jostain syystä törmännyt näihin rulliin niin sosiaalista mediaa selaillessani kuin ravintoloissakin, joten päätin eräänä päivänä vaan rohkeasti kokeilla rullien tekoa. Ja oliko se niin vaikeaa? No ei, vaikka aika hassun näköisiähän (lue: rumia pötkylöitä) niistä ensimmäisellä kerralla tulikin. Mutta herkullisia silti! Ja seuraavalla kerralla olinkin sitten jo paljon taidokkaampi rullien pyörittelyssä!

Untitled

Oikeastaan ainoa aikaa vievä homma rullien teossa on täytteiden valmistaminen ja pilkkominen, koska itse rullailu hoituu suht. nopealla tempolla. Rullat voi täyttää oikeastaan ihan millä tahansa kasviksilla, lehtivihreillä ja jollain proteiinin lähteellä (esim. tofu, pavut, katkaravut). Omia lemppareitani ovat porkkana, kurkku, avocado, tofu, cashew pähkinät, riisinuudeli, uunissa paahdettu myskikurpitsa, lehtikaali ja pinaatti. Rullien kaveriksi kannattaa valmistaa erilaisia kastikkeita tai ostaa kaupasta esimerkiksi purkki tahinia tai maapähkinävoita ja dipata rullia niihin. Myös esimerkiksi osteri- tai sweet chili kastikkeet sopivat rullien kaveriksi oikein kivasti (testattu on!).

Rullat ovat ehkä hauskinta tehdä kaveriporukalla, jolloin jokainen saa valita mieleisensä täytteet ja pyöritellä rullansa rauhassa – vähän niinkuin tortillojen syönnissä. Olen tehnyt näitä sekä porukalla että yksin ja voin sanoa, että vaikka kuinka paljon tykkäänkin kokata ja hifistelläkin välillä ruoan kanssa, tuntui vähän hassulta pyöritellä parikymmentä minuuttia itselleen riisipaperirullia lounaaksi. Vaikka hyviä ja nättejähän ne olivatkin! On se vaan silti tuhat kertaa hauskempaa tehdä näitä kavereiden tai edes yhden kaverin kanssa, mutta toki makunautinto on aina yhtä herkullinen teki sitten yksin tai porukassa.

Untitled

Riisipapereita saa ostettua ihan normaaleista ruokakaupoista, mutta myös erilaisista pienemmistä aasialaisia tuotteita myyvät kaupat tarjoavat näitä varmasti jopa monessa eri laadussakin. Itse olen kokeillut vain noita supermarkettien riisipapereita ja ne ovat kyllä olleet ihan toimivia. Ajattelin kuitenkin joku kerta käydä ostamassa jostakin pienemmästä puljusta vähän eri laatua ja kokeilla, josko niissä olisi eroja. Mutta siis ihan peruskaupan valikoimallakin pärjää ja saa hyviä rullia aikaiseksi!

Tarvitset siis:

  • riisipaperirullia
  • kasviksia (porkkanaa, kurkkua, paprikaa, lehtikaalia, avocadoa tms.)
  • jokin proteiininlähde (tofu, pavut, katkaravut, kala)
  • dippikastiketta (sweet chili, tahini, maapähkinävoi, osterikastike)
  • halutessasi riisinuudelia/kvinoaa/cous cousia ja esim. cashew pähkinöitä

Untitled

1. Liota riisipaperia astiassa, jossa on lämmintä vettä n. 15 sekuntia.
2. Levitä riisipaperi lautaselle ja kasaa täytteet paperin keskikohtaan poikittain. Jätä reunoille kuitekin jonkun verran tilaa.
3. Käännä sivut keskikohdan päälle molemmilta puolilta.
4. Taita yläosa keskikohdan päälle ja rullaa paperi kiinni ylhäältä alaspäin. Vaihtoehtoisesti voit myös taittaa ensin alaosan keskikohdan päälle ja rullata rullan kiinni alhaalta ylöspäin.

Onko teistä jotkut kokeilleet riisipaperirullien tekoa? Tsemppiä rullailuihin ja herkullisia ruokailuhetkiä! Kertokaahan, jos kokeilitte tehdä näitä.


-Laura