Tietoa mainostajalle ›

UNELMIEN PANNUKAKKU

22.1.2017

Olipa kerran torstai-ilta, flunssa ja makeanhimo. Olin tylsistynyt kotona, vietin jo toista viikkoa neljän seinän sisällä ja kaipasin tekemistä. Päätin siis leipoa.

Kaivoin yhden lapsuuden herkkuni – pannukakun – reseptin netistä ja muuntelin sen omasta keittiöstä löytyville raaka-aineille sopivaksi. Spelttijauhoa, kauramaitoa, muutama kananmuna ja kookossokeria. Se oli siinä.

Pannarista tuli ihanan pehmeää ja kiinteää, eikä lopputulos maistunut juurikaan alkuperäisestä pannarista poikkeavalta. Minun versioni oli tosin hieman ohuempi, mutta muuten vastasi mielestäni oikein hyvin tuota tuttua suomalaista herkkua.

Resepti on siis maidoton ja siitä saa helposti gluteenittoman vaihtamalla spelttijauhon gluteenittomaan kaurajauhoon tai esimerkiksi tattari-, riisi-, tai mantelijauhoon. Vegaaniseksi reseptin saa korvaamalla kananmunat chiageelillä (1 rkl chiasiemeniä ja 0,5-1dl vettä). Makeutukseen käytin valkoisen sokerin sijaan kookossokeria, mutta mm. ruokosokeri, agavesiirappi, kookosnektari tai hunaja toimisivat myöskin yhtä hyvin.

Helppo pannukakku
(reseptistä tulee pellillinen)

4 kananmunaa
1 l kauramaitoa
5,5 dl jauhoja (käytin spelttijauhoja)
1 tl suolaa
2-3 rkl kookos- tai ruokosokeria (hunaja, agave tai kookosnektari käyvät myös)
1 dl sulaa kookosöljyä / rypsiöljyä / juoksevaa margariinia tai voita

Vatkaa kananmunien rakenne rikki (tai valmista chiageeli, jos et käytä kananmunaa). Lisää maito. Vatkaa kuivat aineet joukkoon, sekä lisää rasva tai öljy. Sekoita tasaiseksi. Laita taikina turpoamaan noin puoleksi tunniksi.

Vuoraa suurehko vuoka tai uunin pelti leivinpaperilla ja kaada taikina siihen tasaisesti. Paista pannukakkua 15 minuuttia 250°C, alenna sitten lämpöä 225°C ja anna paistua vielä 5-10min. Pannukakku on valmis, kun sillä on kullanruskea pinta ja se ei ole täysin kuiva keskeltä. Tarkkaile siis pannaria sen uunissa olon aikana, ettei lopputulos ole liian kuiva!

Tarjoile (kookos)kermavaahdon, tuoreiden marjojen tai hedelmien ja vaikka hillon tai siirapin kera. Nam!

Jos pannaria tulee mielestäsi liikaa, sen voi huoletta pakastaa! Niin tein minäkin, sillä (ihme kyllä) meillä jäi tätä edellisestä satsista ihan hyvä määrä yli. Ompahan ainakin pannaria pahan päivän varalle pakastimessa odottamassa! Taidankin sulattaa sieltä muutaman palan seuraavaa kahvihetkeä varten…

Ihanaa sunnuntai-iltaa ja kivaa uutta viikkoa!

-Laura

saatat pitää myös

4 Comments

  • Reply Jemina 22.1.2017 at 21:51

    Na a a am.

  • Reply Salla 24.1.2017 at 14:38

    Ihanan näkösiä kakkusia 🙂

    En kehtaa enää pommittaa sua snäpissä niin pommitan täällä hahaaa… Sellasta kyselisin, että minkälaiseks koit Thaimaan vegaaniruokatarjonnan? Ei taida olla toivookaan saada siellä esim. kasvimaitoja tai muita vastaavia?

    • Reply Laura 2.2.2017 at 16:45

      Haha, saat pommittaa snäpissä niin paljon kuin lystäät!<3

      Sanotaan näin, että kasvisruokailijalle siellä oli hyvät vaihtoehdot, mutta täysin vegaanille voi olla vähän haasteita. Toki kuitenkin monessa paikkaa saa esim kasviksia, riisiä ja tofua esimerkiksi ja sen sellasia ruokia, mutta mm. soijamaitoa oli harvemmissa mestoissa, vaikka sitäkin kyllä yllättävän hyvin oli tarjolla! Sen kummemmin en osaa kuitenkaan nyt sanoa, koska itse tosiaan syön äyriäisiä ja kananmunaa, niin ei ollut sen puolesta niin ehkä hankalaa löytää ruokia:)

    Leave a Reply