Tietoa mainostajalle ›

TREENIKUULUMISIA & TREENIPÄIVÄKIRJA

31.1.2018

Olen aina rakastanut treenata monipuolisesti, fiiliksen mukaan joka kerralla vähän eri juttuja. Uskaltaisin jopa väittää, ettei yksikään treenini ole viimeisen muutaman vuoden aikana ollut samanlainen, sillä joka kerta vaihtelen tekemiäni liikkeitä edes vähän. Viimeaikoina treenirutiinini ovat kuitenkin hiukan vakioituneet siinä mielessä, että käyn yleensä kaksi kertaa viikossa kahdella tietyllä ryhmäliikuntatunnilla, joiden lisäksi sitten puuhastelen aina vähän milloin mitäkin joko salilla, ulkona tai kotioloissa.

IMG_7774

Jos kyseessä on rankempi treeniviikko, teen jumppien lisäksi kaksi salitreeniä + tietenkin kehonhuoltoa ja jos kyseessä taas on treenien osalta hiukan rennompi viikko, käyn enemmän joogatunneilla, teen salilla kevyempiä kehonpaino- ja liikkuvuustreenejä ja käyn kävely- tai hölkkälenkeillä.

Olen todennut, että kaikista tärkeintä treenaamisessa ja treenimotivaation ylläpitämisessä on tehdä sitä, mitä rakastaa ja harrastaa sellaista lajia, jossa voi ”loistaa”. Silloin jokainen treeni tulee tehtyä keskittyneesti ja salille meneminen ei tunnu pakkopullalta, vaikka heräisitkin sitä varten aamukuudelta. Minulle se on muutama rankka HIIT-treeni viikossa, joissa saan joka kerta haastaa itseäni ja tuntea, kuinka kerta kerralta kehityn ja niiden lisäksi 1-2 salitreeniä, joissa keskityn perus lihaskuntoon. Myöskin jooga on minulle sellainen laji, jota rakastan ja jossa haluan myös kehittyä.

Näistä tietyistä treenirutiineista huolimatta, jokainen treeniviikkoni on erilainen, sillä oman kehon kuunteleminen on myös tärkeä osa treenaamistani. Joskus saatan suunnitella tekeväni kaksi salitreeniä viikon aikana, mutta en päädy tekemään yhtäkään, vaan käynkin mielummin jooga- ja ryhmäliikuntatunneilla. Ja se on täysin fine – tärkeintä on tehdä sitä, mitä kroppa kaipaa. ”Whatever floats your boat”, eiks niin?

IMG_7586
IMG_7573

Näillä puheilla ajattelin jakaa meikäläisen viime viikon treenit. Listasin myös jokaisen treenin perään niiden rankkuusasteen, niin saatte ehkä enemmän käsitystä siitä, minkälainen kokonaisuus treeneistäni muodostuu. Viime viikko oli kieltämättä treenien osalta aika rankka ja näin jälkikäteen ajateltuna olisin voinut korvata yhden treenin pelkällä kehonhuollolla, sillä loppuviikosta huomasin olevani aika poikki. Mutta, näistä oppii, eikä aina voi olla  täydellinen. Onneksi hyvät unet, riittävä ruoka ja hyvä peruskunto auttavat minua palautumaan nopeastikin rankoista treenijaksoista:)

Mutta nyt niiden treenien pariin:

Maanantai

Raskas: 30min HIIT-tunti Grit Strenght + 30min ylämäkikävelyä (2x15min pätkissä ennen ja jälkeen treenin)

Tiistai

Kevyt: 55min BodyBalance -kehonhuoltotunti

Keskiviikko

Kevyt: 30min kevyttä hölkkää + kävelyä koiran kanssa

Torstai

Raskas: 30min HIIT-tunti Grit Plyo + 20min yläkroppatreeni salilla

Perjantai

Lepo

Lauantai

Keskiraskas: TFW Helsinki Voimatreeni: maastavetoa ja penkkipunnerrusta

Sunnuntai

Kevyt: 30min hölkkä + 30min liikkuvuustreeniä ja muutama vatsalihasliike salilla

IMG_7929
kuvat: Joanna Suomalainen editointi: minä // treenivaatteet: Adidas

Täyslepopäiviä tuli viime viikolla siis vain yksi, vaikka tiistai ja keskiviikko olivatkin todella kevyitä treenipäiviä. Tällaisia viikkoja on kuitenkin harvemmin ja usein pyrin pitämään aina kaksi täyslepopäivää, jonka lisäksi teen neljä treeniä ja käyn kerran kehonhuolto- tai joogatunnilla. Viikot ovat kuitenkin erilaisia ja esimerkiksi tällä viikolla treenilukkarini on paljon joogapainotteisempi:)

Tasapaino ja kehon kuuntelu ovat ainakin minulla itselläni se juttu, sillä olen oppinut tunnistamaan, milloin minun tulee levätä ja milloin voin treenata kovaa.

Millaiselta teidän treeniviikkonne yleensä näyttää? Olisi kiva kuulla:) Palataan taas pian!

-Laura

saatat pitää myös

No Comments

Leave a Reply